San Juan del sur, surfen, stingray, Español. - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lisette Hidding - WaarBenJij.nu San Juan del sur, surfen, stingray, Español. - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Lisette Hidding - WaarBenJij.nu

San Juan del sur, surfen, stingray, Español.

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

22 September 2011 | Nicaragua, Granada

Ik zit hier nog geen 2 week, maar heb het gevoel dat het al veel langer is. In een zeer korte tijd heb ik al zo veel verschillende dingen mee gemaakt. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik hier nog maar zo kort ben.

Met de Spaanse cursus doen we erg veel activiteiten. Vorige week had ik van 8:00-12:00 les en dan meestal in de middag een activiteit, deze week juist precies andersom. En deze week zijn er ook een aantal activiteiten in de avond. Alleen al door de activiteiten, doen en zien we hier erg veel.

Om niet op de feiten vooruit te lopen, vorige week heb ik al genoeg leuke dingen mee gemaakt. Ik eet natuurlijk prima bij mijn gastgezin, maar donderdag besloten we met een groepje uit eten te gaan. De activiteit van die avond ging niet door, dus maakten we onze eigen activiteit. Na een heerlijke maaltijd hebben we nog even een cocktail gedronken, voor zo’n 2 euro. Me gusta!! Afgelopen vrijdag gingen we na de Spaanse les een fort in Masaya bekijken, Coyotepe. Erg mooi uitzicht, maar binnen kregen we wel enge verhalen. Het heeft ook gefungeerd als gevangenis en er is veel gemarteld. Als ik het goed begreep is een deel van ghost hunters hier opgenomen.

Afgelopen weekend heb ik met 3 andere Nederlandse meiden (vd Spaanse cursus) door gebracht in San Juan del sur. Een prachtig surfdorpje onder in Nicaragua. We kwamen zaterdagochtend aan bij een echt surfhostel. Echt gaaf om dat eens te zien. Allemaal backpackers en iedereen komt voor het surfen, lekker veel nationaliteiten. Hier hebben we onze spullen gedropt en meteen geregeld dat we die dag surf les konden krijgen. Om 11:00 uur reden we naar een “privé” strand met een soort huifkar. Een uurtje door de rimboe en daar kwamen we dan aan bij een prachtig strand. Na een goede lunch kwam dan onze surf les. Een echt surf dude, die ongeveer over al ter wereld surfschools heeft, gaf ons les. Erg leuk en leerzaam. Na een klein uurtje stonden we allemaal op de plank en de rest van de dag hebben we veel geoefend. Helaas kwam daar de stingray, tjah of gewoon een schelp. Ik stapte in ieder geval in iets op het strand. Volgens de locals een stingray en volgens mij een of andere schelp. Ik kreeg veel pijn en heb een uurtje geweekt in warm water. Dan zou het over zijn, maar helaas. Aangekomen bij het hostel hebben we met man en macht (iedereen hing om me heen) geprobeerd een klein splintertje er uit te halen, dit ging redelijk, maar niet helemaal. Ik heb nu nog steeds wel pijn en loop er niet te veel op, in de hoop dat het splintertje er uit zweert. (Enige nadeel is dat ik hier alles lopend doe. De school is gelukkig dichtbij.) S avonds natuurlijk even de omgeving bekeken en beland bij een pool party. Na een goede nacht met 4 Israëliërs en een Belg, zondag weer heerlijk gesurft, gerelaxt, genoten van het strand, lekker gegeten etc. Toen we terug gingen lekker uit eten geweest, helaas zijn we hier beroofd, gelukkig alleen van geld. Maar het was wel even behoorlijk shocking. Waarschijnlijk zijn we de hele avond gevolgd en dat is geen fijn idee. Nadat er aangifte gedaan was vonden we dat het tijd was om bij te komen. Dus bij het eerste beste barretje stapten we naar binnen. Ik besteld 3 x flor de cana met cola en wou betalen, maar het was lady’s night van 21:00-24:00 of terwijl de hele avond gratis drinken. Dus daar hebben ons prima vermaakt en het gezellig gehad met andere toeristen. Maandag was shopdag, dus na enig rondgeslenter, een jurkje voor de een, een armbandje of hoedje voor de andere nog even genoten van het strand en om 16:00 uur gingen we terug naar Granada.

Helaas was het toen weer tijd voor het harde werken, Español continue. Dinsdag ochtend was ik nog vrij en dinsdag middag kreeg ik een nieuwe profesora, ik was erg benieuwd, maar kreeg natuurlijk de leukste. Een jongen (profersor) van mijn leeftijd die “natuurlijk” erg goed les geeft. Dus mijn Spaans groeit met grote stappen, ahum. Dinsdag afgesloten met een Spaanse film over de burgeroorlog in El Salvador, die te vergelijken is met de oorlog in Nicaragua, maar daar zijn geen films van.

Woensdag ochtend ben ik in een Zoológico geweest. Een dierentuin met allerlei volgens, maar ook leeuwen, tijgers, geitjes, krokodillen, schilpadden etc. In de middag had ik weer Spaans, dat viel dit keer erg zwaar. Het was erg warm en ik kon me moeilijk concentreren. Maar ik heb weer veel geleerd.

Ik woon nu dus bij Doña Lupita en voor diegene die het vroegen, zij heeft 2 dochters die nog thuis wonen, Mildred en Nayiris. Met Nayiris ging ik aldoor hardlopen en zij kan ook redelijk Engels, wat af en toe best handig is.

Typisch Nica’s & weetjes:
- Het is regenseizoen, maar het regent, gelukkig, bijna alleen maar s avonds. In combinatie met mega harde onweer. Zo hard heb ik het nog niet eerder meegemaakt.
- Gallo pinto, een dagelijkse maaltijd in Nica. Rijst met bonen, prima voor af en toe, maar om er nou mee te ontbijten.
- Om 18:00 uur is het donker.
- Veel huizen zijn deels open, dat betekend dus dat het naar binnen kan regen.
- Ze betalen met Cordoba’s. 1 Euro is 32 Cordoba.
- Zoals ik al had gezegd, douchen met koud water en wc papier niet in de wc gooien.
- Voor nog geen 3 Euro wordt je was gewassen, gedroogd en opgevouwen. Kan ik mooi bij het zwembad chillen.
- Er wordt over je geroddeld waar je zelf bij staat. (behoorlijk vervelend)

Op de planning:
- Een soort culturele markt in Masaya. Waar we typisch Nicaraguaans eten en drinken kunnen proeven.
- Vrijdag avond cocktails maken met de Spaanse cursus.
- Spaanse les op zaterdag, omdat ik maandag nog in San Juan zat.
- Een avondje El Club.
-Hopelijk zondag een bezoekje aan de Mombacho vulkaan.
- Yo necesito hablo mucho Español.

Zo te lezen snap je vast dat ik het gevoel heb dat ik hier al een eeuwigheid ben. Ik doe zoveel, maak zo veel mee, maar ben ook van alles van plan.

Ik geniet volop.
A mi me gusta Nicaragua!!

  • 22 September 2011 - 15:59

    Ineke:

    Wat een heerlijke verhalen! Ben kneiterjaloers, alleen jammer van de beroving natuurlijk! Naar idee dat je gevolgd bent, maar inderdaad fijn dat het dan alleen maar geld blijkt te zijn. Kan me voorstellen dat zo intensief Spaans leren pittig is, maar wel ideaal dat het ook afgewisseld wordt met leuke uitjes! En man, aan de verhalen te horen kan ik me ook amper voorstellen dat je er nog maar twee week zit! Klinkt goed allemaal, geniet er lekker van, ik geniet iig volop van de verhalen :)

  • 22 September 2011 - 18:14

    Sandra Spijkman:

    Hee Lisette!
    Dat je het idee hebt dat je daar al heel lang zit, is een goed teken natuurlijk!
    Wel vervelend dat jullie beroofd zijn zeg.. lijkt me eng! Je mag/gaat 's avonds zeker ook niet alleen over straat? Hopen dat het niet weer gebeurd ;)
    Mooi dat je het naar je zin hebt bij je gastgezin.
    Wanneer begin je met je stage?
    Groetjess

  • 22 September 2011 - 18:59

    Jurrien:

    Hé hallo lieverd, wat een mooi verhaal weer. inderdaad wat maak je wat mee, geweldig. Vervelend zeker als je nu voor donker thuis moet zijn, dan heb je lange avonden, of lig je vroeg in bed. Nou ik ben benieuwd naar al je plaatjes en wat je volgende verhaal, y en español, entiendo que usted es muy fácil

    Groetjes, Jurrien xxx

  • 22 September 2011 - 20:54

    Yvonne:

    Hee super leuk verhaal! Haa relaaaax die ladies night en surfen, wauw! En het hostel en al die internationale mensen.. Mmmmmm !! :) Geniet ervan! Echt leuk om te lezen dat je zo super veel vooral veel leuk dingen doet! Spreeku! x

  • 22 September 2011 - 21:21

    Marlies:

    He lieverd,
    Na een poosje met je hebben zitten praten via skype heerlijk genoten van je verhaal!!!
    Je maakt inderdaad super veel mee, blijf genieten!
    Blijf goed op je spullen letten!!!!!! niet nog een beroving.
    En zet hem op met je spaanse les, je hebt de helft er al bijna opzitten.
    Liefs en en hele dikke knuffel :)

  • 23 September 2011 - 06:27

    Geertrui:

    Hee Lis, Super leuk om te lezen! Echt het klinkt allemaal heerlijk en vind het fijn dat je zo aan het genieten bent van alles :D Spaans leren lijkt me ook erg pittit, maar dat komt vast helemaal goed! Enjoy!!
    Liefs

  • 23 September 2011 - 06:50

    Marianne:

    Wow! Super zeg, wat een verhalen, echt ongelooflijk zoveel als je in korte tijd mee kunt maken hè... gaaf!
    En ook nog leuke dingen in het vooruitzicht, echt maf om gewoon te bedenken waar jij nu bent, terwijl alles hier 'gewoon' z'n gangetje gaat... Ben blij voor je dat je de leukste spaanse leraar hebt ;)
    Njoy! DIkke knuffel, Marianne

  • 23 September 2011 - 08:26

    Harriët:

    Wat een belevenissen alweer zeg! Super leuk om te lezen dat je er zo van geniet.
    Ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt er al veel langer te zijn.
    Wel even schrikken door die beroving lijkt mij, het zet je waarschijnlijk wel op 'scherp' om alert te zijn.
    Succes met alles en pas vooral goed op jezelf!

  • 23 September 2011 - 11:02

    Koen&Leonie:

    Hee Lisette,

    fijn om te lezen dat het goed gaat en je je zo goed vermaakt :)
    Blijf lekker doorgenieten

  • 26 September 2011 - 17:50

    Harriet:

    heey meid,
    super gaaf om je verhalen te lezen! fijn dat je het gevoel heb al zolang daar te zijn! hoop dat je voet snel uitgezweert is, lekker in de zee. heb je in je nederlandse toilettas geen trekzalf gestopt;-)
    ben je amper daar, en nu na al berooft. nou pas maar goed op je spullen. maar natuurlijk nog meer op je zelf! fijn dat je al zoveel contacten hebt gemaakt!!!
    dikke knuffel harriet

  • 27 September 2011 - 17:31

    Alice:

    Hoi! het klinkt allemaal erg goed!! geniet ervan!
    groetjes,
    Alice, Stein en Lauren

  • 28 September 2011 - 09:05

    Sanne:

    Heeey Lisette!
    Wat heb je al veel meegemaakt zeg:) Super leuk om te lezen! Kan me voorstellen dat het daardoor lijkt dat je er al heel lang bent. Lekker blijven genieten!

    Liefs,
    Sanne

  • 28 September 2011 - 09:51

    Hanne Klunder:

    Het klinkt echt allemaal als een heerlijk leventje... Met duizenden dingen die je hier niet nooit zou doen :)
    Al lijkt me trouwens wel sterk dat het een stingray is, of het moet een hele kleine zijn geweest want anders kan je er nooit zo'n kleine splinter aan overhouden. Zo'n rog heeft ook Steve Irwinn (the crocodile dundy) vermoord, maar misschien was dat wel gewoon een hele grote...

  • 30 September 2011 - 17:24

    Geert En Josje:

    Hoi Lisette,
    je vader gaf ons het mailtje door met je reis verslag heel erg leuk.
    Wat een avontuur om daar te zijn en wat zal je er veel leren. gaaf hoor.
    Heel veel plezier daar en je zal waarschijnlijk ook wel aan het werk moeten eerdaags. Ook daar heel veel succes mee.
    groetjes Geert en Josje

  • 02 Oktober 2011 - 18:52

    Pa En Ma Lanting:

    Lieve Lisette

    We lezen dat je daar volop geniet! En wij vinden het fijn dat je het daar zo goed hebt.
    We staan nu op het punt om op vakantie te gaan naar Spanje. Zo kunnen wij ook een klein beetje het spaans ophalen. Over veertien dagen hopen we weer terug te zijn en volgen dan weer graag je verdere verhalen.Via Rudolf horen we natuurlijk ook wel es wat. Hou je haaks! Veel liefs en tot snel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 26 Aug. 2011
Verslag gelezen: 442
Totaal aantal bezoekers 17467

Voorgaande reizen:

09 September 2011 - 31 Januari 2012

Stage Nicaragua

Landen bezocht: