Update en sponsoractie - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Lisette Hidding - WaarBenJij.nu Update en sponsoractie - Reisverslag uit Matagalpa, Nicaragua van Lisette Hidding - WaarBenJij.nu

Update en sponsoractie

Door: Lisette

Blijf op de hoogte en volg Lisette

17 November 2011 | Nicaragua, Matagalpa

Toen was het al half november.

Het is niet te geloven maar de tijd gaat zo snel. Aankomende zondag zit ik al weer op de helft van mijn tijd hier. Als ik er bij nadenk kan ik me niet voorstellen dat het al zo ver is. Dus vanaf nu ga ik goed kijken wat ik nog wil doen en wat ik nog wil zien en dit plannen.

De afgelopen weken is er weer van alles gebeurd. Ik ben een weekend naar Isla de Ometepe geweest. Supergaaf, er werken daar 2 meiden die ik in Granada heb leren kennen en ik ging samen met Do en Albertineke bij hun op bezoek. Het was eerst even spannend ivm de verkiezingen of we er zouden komen, maar achteraf viel alles reuze mee. Er werd in uitzonder tot de rest van Nicaragua zelfs drank geschonken tijdens de verkiezingen. Verder hebben we heerlijk genoten, paardrijden naar een waterval, Kayakken in het Lago de Nicaragua en heerlijk gerelaxt bij Ojo de Agua een natuurlijk zwembad. Maandag ochtend weer vroeg met de boot en bus terug, doordat het de dag na de verkiezingen was wist ik niet hoe het onderweg zou zijn maar op een uitgebrande auto en veel politie op straat viel ook de terug weg mee.

Inmiddels heb ik met mensen van hier wat kroegjes ontdekt in Matagalpa. Een keer gingen we naar een kroegje met een band, dit was de laatste avond dat er alcohol geschonken werd voor de verkiezingen. En Martijn (Uit NL) vierde een week later zijn verjaardag. Gezellig gekletst, mensen leren kennen en genoten van een avondje uit.

Op stage gaat het goed. Ik ben begonnen met de interviewen van alle betrokkenen van Telares Nicaragua en dat aan het uitwerken in een SWOT analyse. Als eerst de vrouwen die de producten maken zelf, hiervoor moest ik dus weer naar El Chile. De interviewen waren wel lastig met mijn Spaans en hun dialect, maar ik had het goed voorbereid en heb aardig wat op papier gekregen. Ik heb een nieuw logo ontworpen en die wil ik graag op een groot bord schilderen en ik ben me meer aan het verdiepen in het berekenen in de kostprijs. Het Spaans blijft ook hier lastig, maar gelukkig kan ik mijzelf wel duidelijk maken en als ik iets niet begrijp heb ik woordenboeken, professoren en internet.

Afgelopen weekend ben ik met 2 meiden van mijn volleybal team en wat anderen uit Matagalpa naar Leon geweest.Mirna (volleybal) was jarig en we gingen haar verjaardag daar vieren. Ik was hier al eerder geweest, maar nu was het wel heel anders met de Nica’s om me heen. Ik heb de Cerro Negro nog een keer beklommen maar nu om 6 uur s’ochtends en daarna zijn we naar een eiland bij Leon in de buurt gegaan waar we heerlijk genoten van de zee en het strand. Potje volleybal, kampvuurtje en s’nacht in een tentje op het strand geslapen. Het weekend was heerlijk, maar wel vermoeiend, omdat alles in het Spaans ging en echt gesprekken volgen is moeilijk. Maar hier werk ik aan, want momenteel volg ik af en toe weer een lesje spaans, inruil voor de lessen NL en Engels die ik geef.

Het volleyballen is nog steeds leuk. Om even te reageren op de grapjes op facebook. Ik ben inderdaad 1 van de grootste, ongelooflijk maar waar. Ik ben wel gewoon spelverdeler, omdat mij dat beter bevalt. We spelen inmiddels 5-1 dus helemaal leuk. We hebben tot nu toe alleen nog maar gewonnen dus wat wil je nog meer.

Komend weekend ga ik weer naar San Juan del Sur, tijd voor wat surf oefeningen. Want nu ik het kan moet ik natuurlijk wel blijven oefenen.
Verder moet ik zoals ik al zei een beetje gaan plannen.

Op de planning ligt iniedergeval het weekje vakantie van 21-28 dec op Corn Island. Daar zit ik dus met de kerstdagen en daar vier ik ook nog een verlate sinterklaas met de andere Nederlandse meiden. Wel raar om te zien dat alles hier al ik kerstsfeer is, de winkels zijn versierd en zijn overal kerst bomen, maar de temperatuur is er niet naar. Door de kerstversiering lijkt mijn tijd nog sneller te gaan, want na de kerstdagen zit ik hier nog maar een maand.

Zoals jullie lezen doe ik veel in de weekenden, maar doordeweeks ben ik echt elke dag bezig met stage. Ik wil echt zoveel mogelijk voor de gemeenschap in El Chile gedaan hebben voordat ik weer terug ga na Nederland. Naast mijn stage opdracht wil ik in januari nog graag iets leuks doen met de vrouwen en hun families. Ik heb vandaag een site in de lucht gegooit. Daar staat alles op over mijn sponsoractie, over El Chile en over wat ik met het binnen gehaalde geld ga doen. Wil je mij steunen ga dan naar www.geef-met-je-hart.webklik.nl . Ze verdienen het!!

Genoeg te doen dus. Genieten jullie al lekker van de kou daar, ik geniet nog even 10 weken van het lekkere weer en het zonnetje.

  • 18 November 2011 - 03:18

    Elisabeth:

    Hee Lisette! Leuk om te lezen, wat ben je ook goed bezig met je project en de vrouwen! Ik heb er ook wat vragen over dus ik ga je even mailen. Ook al zit ik hier ben ik inmiddels ook benieuwd naar Nicaragua; ruilen? :) Veel plezier!! It'll be over before you know it. Liefs

  • 18 November 2011 - 14:10

    Dorienke:

    Hee Lisette! Super leuk om te lezen joh...! Kan me heel goed voorstellen dat je de tijd snel vindt gaan...! Ik heb een beetje hetzelfde gevoel wat betreft mijn stage, en dan zit ik alleen nog maar in Rotterdam ;-) Heel gaaf wat je allemaal doet en meemaakt! Heel veel succes nog de komende weken. Liefs, Dorienke

  • 20 November 2011 - 19:41

    Sanne:

    Heeey Lisette!
    Halverwege alweer bijna, dat gaat echt snel joh:) En wat een mooie dingen heb je allemaal al gezien. Dat jij de langste van je volleybalteam bent blijft toch wel erg onbegrijpelijk;) Maar wel super leuk dat je daar ook bent gaan volleyballen. Lijkt het een beetje op volleyballen in NL? Ik weet nog dat het in Canada wel een beetje anders ging! Lekker genieten en succes met je stage!
    Liefs, Sanne

  • 21 November 2011 - 18:15

    Miriam:

    Lisette! Leuk dat je al wat Matagalpa homies hebt gevonden! Pas je op voor de ''stingrays'' in San Juan?

  • 23 November 2011 - 11:18

    Gesina:

    Hej Lisette,
    Wat goed dat de tijd voor jouw gevoel ook snel gaat. Zo te horen heb je ook nog genoeg te doen. Maar wel lekker dat je kerstvakantie in het vooruitzicht hebt. Succes meid!
    Liefs

  • 05 December 2011 - 18:24

    Je Kleine Zusje!:

    Ik hou van je signorita!! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisette

Actief sinds 26 Aug. 2011
Verslag gelezen: 263
Totaal aantal bezoekers 17471

Voorgaande reizen:

09 September 2011 - 31 Januari 2012

Stage Nicaragua

Landen bezocht: